Ženeva, 19. června 2009. Na 151. zasedání rady
CERN potvrdil generální ředitel Rolf Heuer, že urychlovač
LHC bude znovu spuštěn letos na podzim, avšak asi o 2 až 3 týdny později než se původně předpokládalo. Po problému z 19. září 2008, po kterém došlo k zastavení spouštění
LHC, věnovali technici spoustu času odhalení příčin incidentu. Urychlovač nyní bude zajištěn tak, aby se podobná událost neopakovala.
|
Obr. 1: Sličná "inženýrka" kontrolující elektroniku na dipólovém magnetu. [1] |
"Vyvinuli jsme mnoho nových testů," řekl Steve Myers, ředitel CERNu pro urychlovače. "Jejich výsledky nám podaly spoustu užitečných informací o struktuře spojů v LHC a nyní věříme, že v letošním roce bude urychlovač v pořádku."
Hlavní příčinou zářijového incidentu byl vadný spoj ve vysokoproudém a supravodivém kabelu mezi dvěma magnety v sektoru 3 a 4. V současné době byly vyvinuty nové neinvazivní techniky navržené k otestování funkce podobných spojů, kterých je v prstenci LHC asi 10 000. Pomocí těchto testovacích metod bude určeno, zda jsou spoje v urychlovači bezpečné pro další provoz nebo musí být opraveny. V rámci těchto testů byl proměřen také sektorový úsek 4 - 5 při teplotě 80 K. Díky výsledkům nových měření dokáží vědci snadno a spolehlivěji zachytit případný technický nedostatek ve spojích.
Uvedený úsek 4 - 5 byl proměřen při teplotě 80 Kelvinů a vědci v něm našli přinejmenším jeden podezřelý spoj. Výsledky zkoušek budou schopni ověřit až sektor zahřejí na pokojovou teplotu. Tím se potvrdí spolehlivost testování při teplotě 80 K. Jestliže budou data z měření provedených při teplotě 80 K použitelná, pak všechny možné podezřelé spoje budou moci být opraveny při této teplotě a ušetří se tak spousta času potřebného k zahřívání spojů.
Ze získaných výsledků měření v úsecích fyzici dostanou informace potřebné pro stanovení data spuštění zkušebního provozu LHC. Podle takto naměřených dat určí počáteční operační energii, která je navržena v rozmezí od 4 TeV do 5 TeV (teraelektronvoltů). Ovšem horní hranice 5 TeV si může vyžádat uskutečnění dalších nutných práci na konstrukci urychlovače.
Mezi klíčové modifikace, kterými urychlovač prochází, patří i ochranný systém QPS, který se spouští ve chvíli, kdy se část supravodivého systému mírně zahřeje a přestane být supravodivým. Po zářijovém incidentu byl navržen nový QPS systém, který je nyní ve stadiu výstavby. Nový systém bude plně otestovaný a provozuschopný na konci léta 2009. Vědci očekávají, že nový QPS systém ochrání LHC před takovými důsledky, jako znamenala událost z 19. září 2008.
Práce na novém systému QPS jsou pouze jedním z mnoha úkolů uskutečněných týmem CERN, jenž spolupracuje s mnoha dalšími vědci a laboratořemi oboru částicové fyziky celého světa. Jsou instalovány nové přetlakové ventily, je vylepšen systém velmi vysokého vákua, systémy ukotvení LHC magnetů k podlaze jsou nyní zesíleny. Všechny tyto úpravy přispějí k přípravě stroje pro dlouhodobý bezpečný provoz.